Våra köpvillkor

Köpvillkor

Allmänna villkor

Följande allmänna villkor gäller för försäljning av möbler hos Möbeltoppen i Göteborg AB, via hemsida, telefon, mail eller via annan väg, om inte annat överenskommits skriftligt mellan oss och kund.

Orderbekräftelse

Genom att kund skickar en beställning och genom att kund godkänner våra allmänna villkor uppstår ett bindande avtal och kunden förbinder sig till . Vid mottagen order skickas en orderbekräftelse per e-post med information om beställningen.

Möbeltoppen AB reserverar sig för leverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för kundens order eller ändrade leveranstider från leverantörer.

Åldersgräns och kunduppgifter
Hos oss tillämpas 18-års åldersgräns vid köp.
Beställningar som görs av personer under 18 år skall ha målsmans godkännande för beställning.

Vid genomförande av ett köp ansvarar kunden för att samtliga uppgifter är fullständiga och korrekta.

Priser och orderbelopp
Samtliga angivna priser anges inklusive moms och i svenska kronor och exklusive frakt.
Vi förbehåller oss rätten till prisändringar, slutförsäljning och reserverar oss för eventuella feltryck i pris, specifikation, lagersaldo och information i samtliga sortimentet. Kampanjpriser gäller tidsbestämd eller så långt lagret räcker.

Högsta tillåtna orderbelopp är 150 000 svenska kronor.

Beställningssätt
Beställning av produkter sker enkelt enligt följande:

1. I butik

Vardagar: 10-18, lördagar: 11-15.
2. Internet
www.mobeltoppen.se, Öppet 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.
3. Via Email:
info@mobeltoppen.se, Öppet 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.
4. Via telefon: 031-23 18 40
Vardagar kl 10:00-18:00, lördagar: 11-16.
5.
Post
Möbeltoppen AB
Herkulesgatan 1-3
417 01 Göteborg


Frågor besvaras av kundtjänst, tel. nummer 031-23 18 40, vardagar mellan
kl 10-18 och lördagar mellan 11-15.

Presentkort
Presentkort kan köpas på Möbeltoppen AB. Ett presentkort utställt av oss kan användas för betalning.  Ångerrätt gäller inte vid köp av presentkort.

Betalningssätt
När du handlar hos oss finns det olika betalningssätt, enligt följande:
1. Kontantbetalning i butik
Vid leverans/ uthämtning av order finns möjlighet att betala med kort eller kontant i butik.
2. Betala via Din internetbank
Direktbetalning är möjlig för Dig med konto på Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank. Betalningen ska vara oss tillhanda innan leverans/ uthämtning.
3. Betala med bankkort eller kreditkort
Du kan betala dina order på ett säkert sätt med Visa eller Mastercard via hemsidan.
4. Betala med Klarna Bank AB
Möbeltoppen samarbetar med Klarna Bank AB. Du kan betala din beställning på olika sätt hos Klarna: faktura, Klarna konto eller dela upp betalningen.

Väljer Du Klarna faktura får Du en faktura i samband med att Du bekräftar ditt köp, fakturan ska betalas inom 14 dagar. En avgift på 29 kr tillkommer. 
Läs mer på Klarnas hemsida www.klarna.se

Du kan också dela upp betalningen räntefritt över en tid 6 eller 12 månader.

Du kan även dela upp betalningen över en längre tid 24 eller 36 månader.
För aktuella villkor, räntor, avgifter och kostnader besök www.klarna.se.

5. Betala med Sweetpay
Möbeltoppen samarbetar med Sweetpay. Du kan betala din beställning på olika sätt hos Sweetpay: faktura, Sweetpay konto eller dela upp betalningen.

Väljer Du Sweetpay faktura får Du en faktura i samband med att Du bekräftar ditt köp, fakturan skabetalas inom 14 dagar. En avgift på 29 kr tillkommer. 
Läs mer på Sweetpays hemsida www.sweetpayments.com

Du kan också dela upp betalningen räntefritt över en tid 3, 6 eller 12 månader.
Du kan även dela upp betalningen över en längre tid 24 eller 36 månader.
För aktuella villkor, räntor, avgifter och kostnader besök www.sweetpayments.com.

Vid delbetalning är kreditgivare beviljar kredit efter sedvanlig kreditprövning. 

Vid delbetalning kunden betalar en uppläggningsavgift samt aviavgift/ avgifter. Kunden ansvarar för betalning på gjorda inköp och förbinder sig att betala minst det lägsta belopp
 som aviseras månadsvis. Betalningen skall vara kreditgivare tillhanda senast på förfallodagen varje månad. För att undvika förseningsavgift och dröjsmålsränta bör inbetalningen ske i god tid före förfallodagen.

För aktuella villkor se allmänna villkor från våra kreditgivare. 
Vid delbetalning äger kunden rätt att helt eller delvis lösa krediten i förtid utan extra kostnader. 

Leveransvillkor
Leverans sker normalt inomden tidsperiod som anges vid produktsida på vår hemsida, www.mobeltoppen.se, i annat fall enligt order bekräftelse om leverans. Möbler som tillverkas
efter beställning såsom soffor, vitrinskåp, matbord och sängar kan ha längre leveranstid. Vår kundtjänst, tel. nummer 031-23 18 40, hjälper dig gärna om Du har frågor angående leveranstid.
Vid leverans av möbler från olika leverantörer förbehåller Möbeltoppen AB rätten att dela upp leveransen, kunden får ett meddelande om detta i förväg.
Om din beställning levereras i flera olika leveranser betalar Du självklart enbart en avgift.

Leverans sker helgfria vardagar under dagtid och du blir aviserad om leveransdag och tidsinterval
som du behöver vara tillgänglig för leverans. Leveransen sker i mån av framkomlighet till närmaste port, tomtgräns eller grind. Uppbärning till bostad ingår ej om detta sker via bud eller annat transport företag.

Vid eventuell leveransförsening kommer du att kontaktas av Möbeltoppen, om du inte accepterar den nya leveranstiden kan du ångra ditt köp.

Leveranssätt
Möbeltoppen skickar varorna främst med DHL, Schenker och posten eller med egna lastbilar.
Mindre varupaket levereras till närmaste ombud. Du kommer att få en avisering om när och var paketet skall hämtas. Varupaketet skall normalt hämtas ut personligen från ombud mot uppvisande
av legitimation och försändelsenummer och inom tiden som anges i aviseringen.


Fraktkostnad

För leveranser utanför Göteborg vänligen kontakta oss.

Hemleverans
Leverans inom Göteborg och omnejd sker normalt med egna lastbilar. Leverans sker helgfria vardagar under dagtid och Du blir aviserad om leveransdag och tidsinterval som Du behöver vara tillgänglig för leverans. Observera att vid hemleverans/ montering har personalen inte möjlighet att ta av sina skor när de bär in möbler. Täck därför gärna över golvet för eventuella skador.

Varan levereras till folkbokförd adress, Vi kommer att kontrollera dina uppgifter mot folkbokföringsregistret. Varorna kommer att levereras till den adress som finns angiven där i annat fall enligt order bekräftelse och överenskommelse mellan oss och kund.Önskas annan leveransadress så måste Du kontakta vår kundtjänst via Email: info@mobeltoppen.se eller via telefon: 031-23 18 40. Möbeltoppen äger rätten att neka leverans till annan adress än folkbokförd adress. Legitimation krävs vid leverans.

Ej utlösta varor
Hämtas varupaketet ej från ombud äger Möbeltoppen rätten att debitera beställaren/ kunden en avgift, 195 svenska kronor, för fraktkostnad. Vid utebliven hemleverans genom att kunden ej tar emot försändelsen äger Möbeltoppen att debitera beställaren/ kunden en avgift, 995 svenska kronor, för fraktkostnad.


Transportskador/ Reklamation
Möbeltoppen har ansvar för eventuell skada eller förlorad vara under hela transporten till kund.
Om ytteremballaget är vid leverans/ uthämtning skadat, anmäler Du det på plats till godsutlämnaren och godsutlämnaren måste bestyrka detta med sin signatur.


Vid eventuella transportskador gör Du en reklamation inom 3 dagar via www.mobeltoppen.se.
Du behöver beskriva felet eller skadan samt bifoga bilder på skadan. Vår kundtjänst sedan kontatar dig för eventuell ersättning eller retur. Möbeltoppen förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentlagen. Möbeltoppen följer allmänna reklamationsnämnden riktlinje.


Vid transportskador returnerar Du varan väl emballerad i original förpackning till Möbeltoppen AB
inom 7 dagar.
Vid retur ska varan returneras omonterad, oanvänd och väl emballerad i nyskick.

Returfrakten bekostas av dig som kund och ersätts vid godkänd reklamation. Kunden ansvarar
för varan under eventuell retur. Möbeltoppen AB ansvarar inte för transportrisken vid returfrakt.
Återbetalning för returnerade varor sker normalt inom 25 dagar efter att Möbeltoppen mottagit varan.

Garanti
Möbeltoppen har 3 års garanti på samtliga varor som säljes av oss under normal hemmabruk
samt enligt konsumentköplagen har kunden 3 års reklamationsrätt. Garantin täcker ursprungliga fabrikationsfel.

Garanti för sängar
Möbeltoppen erbjuder 10 till 25 års garanti på sängar. Garantin gäller under normal hemmabruk och omfattar fjäderbrott och rambrott på stommen.

Garantin gäller inte om skador uppstår pga utebliven eller felaktig skötsel, felanvändning och felaktig montering eller förvaring.

Ångerrätt och öppet köp
Vid beställning av varor på mobeltoppen.se gäller 14 dagar ångerrätt enligt konsumentskyddslagen.
Ångerrätten gäller inte för specialbeställda varor eller varor som tillverkas enligt kundens önskemål och anvisningar. Om kunden vill ångra sitt köp ska det meddelas Möbeltoppen inom 14 dagar.
Öppet köp gäller ej utförsäljningsvaror eller specialbeställda varor.

Vid retur skickar vi fraktdokument via mail som Du skriver ut och sätter på paketet som ska returneras. Du kommer att få en avisering av fraktbolaget om när och var varan skall hämtas. Upphämtningen sker helgfria vardagar under dagtid och Du blir aviserad om upphämtningsdag och tidsinterval som Du behöver vara tillgänglig för upphämtning. Upphämtningen sker i mån av framkomlighet från närmaste port, tomtgräns eller grind.

Möbeltoppen står för fraktkostnaden för retur, kunden har ansvar för upphämtning till närmaste port, tomtgräns eller grind. Kunden har ansvar att varan är väl emballerad och att varan är i nyskick.
Vid utebliven upphämtning genom att kunden ej fullföljer den bokade returen, om varan inte är väl emballerad eller saknas fraktdokumenten förbehåller Möbeltoppen rätten att debitera kunden en avgift, 995 svenska kronor.

Vid retur betalar Möbeltoppen tillbaka beloppet som kunden betalat för varan. Möbeltoppen har rätt att dra av en summa motsvarande den eventuella värdeminskning jämfort med ursprungsvärde pga eventuell användning av varan. Återbetalningen sker senast inom 25 dagar efter retur.

Leveransförsening
Vid eventuell leveransförsening ersätter Möbeltoppen kunden med 3 % av ordervärde på den försenade varan per förseningsvecka. Ersättningen ges i form av tillgodo som du kan handla vid kommande köp.

Personuppgifter
Möbeltoppen AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som Du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter kommer inte att säljas eller vidarebefordras i någon form.

Force Majure
Möbeltoppen AB fritar sig från skyldigheten att fullfölja sin del av avtalet och från skyldighet att erlägga skadestånd om Möbeltoppen åtaganden inte alls eller endast till onormalt hög kostnad kan fullgöras på grund av krig, upplopp, blockad, eldsvåda, explosion, eller ingrepp av offentlig myndighet som Möbeltoppen heller inte kunnat förutse. Möbeltoppen AB är inte heller skyldigt att i andra fall ersätta skada som uppkommer om Möbeltoppen AB varit normalt aktsamt.

Tvist
Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.


Möbeltoppen i Göteborg AB
Herkulesgatan 1-3

417 01 Göteborg
Te l: 031-23 18 40

Fax: 031-23 18 39
Email: info@mobeltoppen.se
Organisationsnummer: 556907-6094